Idea krakowskiego festiwalu piosenki żeglarskiej Shanties pojawiła się w 1981 r.
Wówczas zorganizowany festiwal miał charakter kameralnego spotkania (20 wykonawców i około 100 widzów) zainicjowanego przez kilku pasjonatów żeglarstwa i szant związanych z Młodzieżowym Klubem Morskim „Szkwał”.
By zrozumieć wyjątkowość festiwalu trzeba rozważać go przez pryzmat historii.
Wówczas zorganizowany festiwal miał charakter kameralnego spotkania (20 wykonawców i około 100 widzów) zainicjowanego przez kilku pasjonatów żeglarstwa i szant związanych z Młodzieżowym Klubem Morskim „Szkwał”.
By zrozumieć wyjątkowość festiwalu trzeba rozważać go przez pryzmat historii.
Narodziny imprezy w czasie „dziejowej burzy” było wydarzeniem wyjątkowym, dającym sposobność do dobrej zabawy, buforem na rzeczywistość lat osiemdziesiątych. Wszystko to spowodowało, że pierwsza edycja spotkała się z tak entuzjastycznym przyjęciem publiczności. Festiwal w niedługim czasie stał się imprezą na skalę ogólnokrajową i nie tylko żeglarską, a od 1987 roku także festiwalem międzynarodowym. Koncerty festiwalowe z małej kameralnej sali przeniosły się do CK Rotunda.
W 1987 roku po raz pierwszy gośćmi festiwalu byli wykonawcy z zagranicy, światowej sławy zespoły szantowe z Anglii: Bristol Shantymen, Sollent Breeze, Stormalong John oraz Stan Hugill - człowiek legenda, ostatni szantymen pracujący na żaglowcach, marynarz, pisarz, poeta, malarz marynista. Naszym gościem był m.in. zespół Great Big Sea mający szerokie grono fanów a także Simon Spalding, De Tientooners, Drijfhout, Jim Lucas, Long John Silver, Risor Shanties Choir, Capstan Full Strength i wielu innych.
Festiwal to także lekcja historii, która zawarta w motywie przewodnim, jaki towarzyszy każdej edycji przybliża publiczności świat dawnych żaglowców. Były tematem m.in.: „Wielkie Odkrycia Geograficzne XV wieku”, „Bitwy Morskie”, „Piraci”, „Wielorybnicze Shanties”, „W drodze na Horn” o wyprawie polskiego żaglowca „Zawisza Czarny” dookoła Ameryki Południowej, „Ruszajmy w rejs 2000” nawiązujący do idei regat dookoła świat The Race 2000.
Krakowskie Shanties były i są niejednokrotnie kolebką wielu żeglarskich szlagierów, które na stałe weszły w kanon klasyki piosenki żeglarskiej, jest także miejscem, gdzie obecnie najpopularniejsze zespoły rozpoczynały swoją karierę szantową: Stare Dzwony, Packet, Ryczące Dwudziestki, Mechanicy Shanty, Cztery Refy, Zejman i Garkumpel, to tylko niektórzy zdobywcy wielu nagród w kraju i za granicą związani od samego początku z krakowskim festiwalem.
Mimo upływu lat wielu nieustannie zadziwia fakt, że jeden z największych festiwali szantowych w Polsce i Europie, znalazł swe miejsce właśnie w Krakowie, z dala od morza i w Polsce, w kraju o słabej tradycji morskiej. Może właśnie ten paradoks sprawił, że festiwal doskonale przyjął się w Krakowie i trwa od ponad 30 lat.
Każdego roku pod koniec lutego festiwal Shanties przenosi uczestników w wymiar szczególny. W wymiar, gdzie na scenie spotykają się przeszłość z przyszłością, nowe ze starym, tradycja z nowoczesnością, gdzie współistnieją i przenikają się muzyczne kontrasty.
Festiwal jest jednym z największych w Europie i zyskał sobie miano najbardziej prestiżowego nie tylko w Polsce, ale i zagranicą, a dla wykonawców nie tylko z Polski, udział w nim jest największym estradowym wyróżnieniem.
Festiwal to także lekcja historii, która zawarta w motywie przewodnim, jaki towarzyszy każdej edycji przybliża publiczności świat dawnych żaglowców. Były tematem m.in.: „Wielkie Odkrycia Geograficzne XV wieku”, „Bitwy Morskie”, „Piraci”, „Wielorybnicze Shanties”, „W drodze na Horn” o wyprawie polskiego żaglowca „Zawisza Czarny” dookoła Ameryki Południowej, „Ruszajmy w rejs 2000” nawiązujący do idei regat dookoła świat The Race 2000.
Krakowskie Shanties były i są niejednokrotnie kolebką wielu żeglarskich szlagierów, które na stałe weszły w kanon klasyki piosenki żeglarskiej, jest także miejscem, gdzie obecnie najpopularniejsze zespoły rozpoczynały swoją karierę szantową: Stare Dzwony, Packet, Ryczące Dwudziestki, Mechanicy Shanty, Cztery Refy, Zejman i Garkumpel, to tylko niektórzy zdobywcy wielu nagród w kraju i za granicą związani od samego początku z krakowskim festiwalem.
Mimo upływu lat wielu nieustannie zadziwia fakt, że jeden z największych festiwali szantowych w Polsce i Europie, znalazł swe miejsce właśnie w Krakowie, z dala od morza i w Polsce, w kraju o słabej tradycji morskiej. Może właśnie ten paradoks sprawił, że festiwal doskonale przyjął się w Krakowie i trwa od ponad 30 lat.
Każdego roku pod koniec lutego festiwal Shanties przenosi uczestników w wymiar szczególny. W wymiar, gdzie na scenie spotykają się przeszłość z przyszłością, nowe ze starym, tradycja z nowoczesnością, gdzie współistnieją i przenikają się muzyczne kontrasty.
Festiwal jest jednym z największych w Europie i zyskał sobie miano najbardziej prestiżowego nie tylko w Polsce, ale i zagranicą, a dla wykonawców nie tylko z Polski, udział w nim jest największym estradowym wyróżnieniem.